samenwerking krijtland wonen en zonneplan
Krijtland Wonen en Zonneplan slaan de handen ineen om dit jaar een groot project uit te voeren. We zijn blij te melden dat we een samenwerking zijn gestart om meer dan 500 woningen te verduurzamen met zonnepanelen.
In 2023 krijgen ongeveer 500 eengezinswoningen in o.a. de omgeving van Simpelveld, Vaals, Vijlen, Bocholtz en Gulpen de mogelijkheid om zonnepanelen op hun woning te leggen. We geloven dat duurzaamheid belangrijk is voor een betere toekomst. Door zonnepanelen op woningen te leggen geven we onze huurders de kans om actief bij te dragen aan de verduurzaming en te besparen op hun energierekening.
Alle bewoners ontvangen deze zomer een persoonlijk aanbod voor het installeren van zonnepanelen. Het aanbod geeft gedetailleerde informatie over de voordelen en mogelijkheden van zonne-energie voor hun woning. De zonnepanelen worden dit jaar en begin volgend jaar gelegd.
We begrijpen dat je mogelijk vragen hebt of meer informatie wilt. Zonneplan heeft voor al je vragen een speciaal team klaar staan en helpt je graag bij het verduurzamingsproces. Zonneplan is te bereiken op telefoonnummer: 0800 – 5888888.
De opbrengsten van de zonnepanelen zijn volledig voor de bewoners. Hierdoor profiteren zij van lagere energiekosten en een groenere leefomgeving.
We kijken uit naar een succesvolle samenwerking met Zonneplan en naar de positieve impact die we samen maken. Samen gaan we voor een duurzamere toekomst waarin we onze verantwoordelijkheid nemen voor het milieu en de gemeenschap waarin we leven.
Veelgestelde vragen
Komen wij in aanmerking voor zonnepanelen via Krijtland Wonen?
We gaan in 2023 en 2024 ruim 500 eengezinswoningen voorzien van zonnepanelen. Als jouw woning hier bij hoort, dan krijg je in de komende maanden automatisch bericht van ons. Het is niet toegestaan om zonder toestemming zelf zonnepanelen op jouw dak te leggen. Hiervoor is altijd vooraf toestemming van Krijtland Wonen voor nodig.
Kan ik ook zonnepanelen krijgen?
Krijtland Wonen legt eerst zonnepanelen bij eengezinswoningen die nog geen zonnepanelen hebben. Wil je weten of jij ook zonnepanelen kunt krijgen? Neem dan contact op met Krijtland Wonen.
Moet ik een storing aan de zonnepanelen zelf melden?
Ja, je bent zelf verantwoordelijk om te controleren of de installatie werkt en blijft werken. Krijtland Wonen houdt dit niet bij. Controleer dus regelmatig of de omvormer nog werkt. Zijn er problemen? Neem dan contact op met Krijtland Wonen.
Moet ik mijn zonnepanelen zelf schoonmaken?
Nee, de panelen hebben een beschermende laag. Bovendien liggen de panelen schuin op het dak, waardoor de meeste onzuiverheden door de regen wegspoelen.
Sneeuw hoef je niet van de zonnepanelen te verwijderen. In de berekening van de verwachte opbrengst is rekening gehouden met tijden van vorst en sneeuw. Je hoeft de panelen dus niet sneeuwvrij te houden om aan de verwachte opbrengst te komen.
Kan ik zelf bepalen hoeveel zonnepanelen er op mijn dak komen?
Wij plaatsen op een eengezinswoning maximaal 9 zonnepanelen. Het kan dat er minder ruimte is door bijvoorbeeld een dakraam, dakdoorvoer of schoorsteen. Krijtland Wonen kijkt samen met de installateur naar het passende aantal panelen. De kosten van de huur van de zonnepanelen wordt hierop afgestemd.
Hoe betaal ik de kosten voor de huur van de zonnepanelen?
De gebruikersvergoeding betaal je via de servicekosten.
Betaal je de huur en servicekosten via een automatische incasso? Dan hoef je zelf niets te doen. Het nieuwe bedrag wordt vanzelf afgeschreven als je zonnepanelen krijgt of hebt. Maak je de huur altijd zelf over? Pas dan het bedrag op tijd aan naar het nieuwe bedrag.
Waarom is mijn teruglevering niet gelijk aan opwekking van de zonnepanelen?
De omvormer registreert de totale opwekking van de zonnepaneleninstallatie. De slimme energiemeter van Enexis verrekent je eigen huishoudelijk verbruik direct met de opwekking van de zonnepaneleninstallatie. Het aantal terug geleverde kilowattuur kan dus per huishouden verschillen. Indien aanwezig kun je ook de kilowattuurmeter uitlezen. Deze toont de totale opwekking van de installatie.
Waarom worden de kosten van de zonnepanelen ondergebracht in de servicekosten?
De Huurcommissie ziet zonnepanelen als ‘roerende goederen’. Dit betekent dat de panelen geen onlosmakelijk deel uitmaken van de woning. De Huurcommissie heeft daarom bepaald dat je de maandelijkse vergoeding voor de zonnepanelen via een gebruiksvergoeding betaald.
Moeten de zonnepanelen op het (hellend) dak altijd te bereiken zijn?
Voor onderhoud en reparatie moeten zonnepanelen altijd veilig te bereiken zijn. Een eventuele ZAV (zelf aangebrachte voorziening) overkapping, serre of aanbouw kan nadelig werken. Jij als huurder en eigenaar van de ZAV blijft zelf verantwoordelijk voor een goede bereikbaarheid van het dak/zonnepanelen.
Worden mijn zonnepanelen (periodiek) schoongemaakt door Krijtland Wonen?
Zonnepanelen worden niet gereinigd/gewassen door Krijtland Wonen. In ons land regent het regelmatig. De zonnepanelen zijn voorzien van een beschermende coating. Tijdens een regenbui worden ze vanzelf gereinigd. Het is ook niet aan te raden om ze zelf schoon te maken, omdat dit kans op schade aan de panelen geeft.
Terugleverheffing door energiebedrijven, wat zijn de gevolgen voor mij?
Nu de salderingsregeling nog van kracht is, voelen veel energiebedrijven zich genoodzaakt om zogeheten terugleverheffingen in te voeren. Inmiddels hanteren meerdere energiebedrijven een terugleverheffing of berekenen zij op een andere manier extra kosten of minder voordelen voor klanten met zonnepanelen. Kom je in aanmerking voor zonnepanelen via Krijtland Wonen of heb je al zonnepanelen? Informeer dan goed bij je eigen energiebedrijf. De eventuele gevolgen verschillen namelijk per energiebedrijf en zijn afhankelijk van het type contract dat je hebt.
Hoe lees ik de installatie uit en weet ik of deze nog werkt?
Zijn er zonnepanelen op het dak geïnstalleerd? Dan wil je natuurlijk ook zien wat de opbrengst is van de zonnepanelen. Vaak zie je via een monitoringsapp hoeveel energie je zonnepanelen opwekken. Het monitoren zorgt er ook voor dat je eventuele problemen snel in de gaten hebt. Je controleert op de volgende manieren de installatie:
- Op het display van de omvormer (sommige omvormers hebben een display). Je tikt op het display en scrolt zo totdat je de opwekking ziet. Meer informatie hierover? Zie de handleiding van de omvormer die je bij de zonnepanelen installatie hebt gekregen.
- Via de app van de omvormer. Deze app wordt beschikbaar gesteld door de fabrikant van de omvormer. De omvormer moet wel verbonden zijn met internet of een werkende 4G module (bij een zonneplan installatie).
- Via de slimme meter van Enexis. Hier zie je de opgewekte energie die je met je zonnepanelen hebt opgewekt en meteen ook weer verbruikt in huis.
Hieronder meer uitleg over de verschillende opties.
Via de zonnepanelen app monitor je de installatie
Via een app is het makkelijk om de prestaties van je zonnepanelen systeem te bekijken. Met de app van de leverancier van je omvormer check je gemakkelijk de opbrengst van je zonnepanelen. Het is eenvoudig, gebruikersvriendelijk en beschikbaar voor je smartphone of tablet. Voor ondersteuning van de app raadpleeg je de installateur of de fabrikant. Krijtland Wonen biedt hiervoor geen ondersteuning omdat dit een dienst is van de fabrikant.
Ook kun je via de app controleren of de installatie nog werkt. Doe dit regelmatig!
Heb je geen toegang tot de app?
Dan kun je via de slimme elektriciteitsmeter precies zien hoeveel elektriciteit je teruglevert aan het net. Dit is echter informatie gezien vanuit je energieleverancier. De energie die je met je zonnepanelen hebt opgewekt en meteen ook weer verbruikt in huis (brutoverbruik) zie je met deze meters niet. Wil je informatie over de slimme meter en hoe je deze uitleest? Neem dan contact op met Enexis of bekijk hun website.
Wat als de opbrengst terugloopt?
Wanneer de opbrengst van je zonnepanelen terugloopt zonder logische verklaring, zoals weersomstandigheden, dan kan dat een teken zijn dat er iets mis is. Bijvoorbeeld een defect aan een zonnepaneel, maar het kan ook zijn dat de omvormer de oorzaak is. Indien de opbrengst sterk is afgenomen of er is iets kapot, neem dan contact op met Krijtland Wonen.