Skip to main content

alles over energie

alles over energie

De wereld is in korte tijd erg veranderd. De energiecrisis en oplopende inflatie zorgen voor veel zorgen en onzekerheid bij ons allen. We hebben veel begrip voor de onrust die dit alles veroorzaakt, ook bij jou. Veel huurders benaderen ons met de vraag wat wij doen om ervoor te zorgen dat het wonen bij Krijtland Wonen betaalbaar blijft. Op deze pagina zijn antwoorden te vinden op veelgestelde vragen.

Wacht niet totdat het (te) laat is
Als je mogelijk in de problemen komt om huur te betalen, meld je dan op tijd bij ons. We kijken dan met jou naar een passende oplossing. Er is vaak meer mogelijk dan je zelf weet. En laten we zeker in deze tijd als buren naar elkaar omkijken en helpen waar nodig. We hebben elkaar soms hard nodig.

Veelgestelde vragen

Komen wij in aanmerking voor zonnepanelen via Krijtland Wonen?

We gaan in 2023 en 2024 ruim 500 eengezinswoningen voorzien van zonnepanelen. Als jouw woning hier bij hoort, dan krijg je in de komende maanden automatisch bericht van ons. Het is niet toegestaan om zonder toestemming zelf zonnepanelen op jouw dak te leggen. Hiervoor is altijd vooraf toestemming van Krijtland Wonen voor nodig.

Wanneer gaat onze woning van het gas af en installeren jullie een warmtepomp?

Er gaan de komende jaren nog geen woningen van Krijtland Wonen van het gas af. De woningen die we nieuw bouwen worden wel gasloos, dit moet van de overheid. Verder worden momenteel bij een aantal appartementencomplexen het appartement gasloos gemaakt. We zetten verder in op steeds meer energiezuinige installaties, waaronder CV-ketels en mechanische ventilatie. Deze installaties plaatsen we de komende jaren steeds meer in onze woningen. We zijn wel afhankelijk van de beschikbaarheid van deze installaties. Momenteel is de markt erg verstoord en zijn er lange levertijden.

Ik wil van het gas af en een airco installeren, kan en mag dit? En wie regelt dit?

Krijtland Wonen plaatst geen airco’s in woningen. Als je zelf een airco wilt plaatsen, moet je dat zelf regelen en vooraf toestemming vragen bij ons. We vinden het namelijk belangrijk dat de installatie van de airco technisch goed en kundig wordt uitgevoerd,  geen overlast veroorzaakt voor buren en niet in het zicht hangt. Dus, meld je bij ons vooraf als je zelf een airco wilt plaatsen. Dan kunnen wij samen de mogelijkheden bespreken.

Wanneer gaat Krijtland Wonen mijn woning isoleren?

We hebben voor de komende jaren veel (extra) onderhoud en isolatiewerkzaamheden gepland voor onze woningen. Je krijgt automatisch van ons bericht als we jouw woning gaan verduurzamen en isoleren.

Kan ik dubbel glas krijgen?

Het plaatsen van dubbel glas maakt onderdeel uit van ons onderhoudsprogramma in de komende jaren. Als we bij jou dubbel glas komen plaatsen, krijg je automatisch bericht van ons.

Kunnen mijn muren geïsoleerd worden?

Het isoleren van muren maakt onderdeel uit van ons onderhoudsprogramma in de komende jaren.  Het isoleren doen we altijd op projectbasis waarbij we meerdere woningen of een geheel complex aanpakken. Als we bij jou de muren gaan isoleren, krijg je automatisch bericht van ons.

Vraag: Kunnen de plafonds verlaagd worden?

Dit kan niet omdat er wettelijke voorschriften zijn over de hoogte van ruimten. Dit is ook belangrijk in het kader van de brandveiligheid van woningen.

Kan ik voorzetramen krijgen?

Krijtland Wonen plaatst geen voorzetramen. Als je zelf voorzetramen wilt plaatsen, laat ons dat vooraf weten. Hiervoor heb je toestemming nodig van Krijtland Wonen.

Kan het warm water op de cv ketel aangesloten worden zodat de geiser kan vervallen?

We zetten de komende jaren in om de bestaande geisers in woningen te vervangen in combinatie met het plaatsen van een nieuwe CV-ketel en een boiler. Als jouw woning aan de beurt is, krijg je automatisch bericht van ons.

Kan de cv ketel goed geïnspecteerd worden?

Alle CV-ketels in woningen van Krijtland Wonen worden minimaal eenmaal per twee jaar gecontroleerd en wordt onderhoud gepleegd.

Hoe vast zijn de energiecontracten van de algemene ruimten in gestapelde complexen?

Met uitzondering van vier complexen hebben alle gestapelde complexen een vast contract tot eind 2023. Voor het Jozefresidentie in Vaals (St. Jozefplein 55 t/m 85 oneven) en Kolmondstraat 1 t/m 3H in Vaals verzorgt REDO het gas en de afrekeningen naar de huurders. Voor vragen kunnen de betreffende huurders bij REDO terecht (085-0466056). Verder hebben de complexen Markt 7a t/m 7q in Simpelveld en Scheelenstraat 110-169 in Simpelveld flexibele contracten. We merken op dat het altijd voor huurders van de appartementencomplexen mogelijk om het voorschot bij ons te laten aanpassen. Dit voorkomt eventuele hoge bijbetalingen aan het einde van het jaar.

Klopt het telefoonnummer van REDO dat in de brief staat die ik van Krijtland Wonen ontvangen heb?

Nee en onze excuses hiervoor. Het juiste telefoonnummer van REDO is 085-0466056.

Hoe wordt de € 190 korting verrekend bij collectieve installaties?

Alle huishoudens die in november en december een aansluiting hebben voor elektriciteit, krijgen die twee maanden € 190 korting. Je ontvangt de korting op de energierekening van de leverancier voor elektriciteit. Het bedrag wordt namelijk verrekend met de elektriciteitsaansluiting en niet met de gasaansluiting. Hoe je deze € 190 korting krijgt hangt af van de energieleverancier die bij jou de stroom levert. Neemt voor vragen hierover contact op met jouw energieleverancier.

Benieuwd hoe je kunt besparen?
Wij hebben een aantal handige links voor je onder elkaar gezet:

Download hier handige informatie omtrent het veilig verwarmen van de woning in de winter:

Wil je meer weten over energie en duurzaamheid?
Bekijk via onderstaande links meer informatie:

Snel naar

ik zoek

Ik zoek

Lees verder

Huurverhoging

Ik huur

Lees verder

ik huur

Over ons

Lees verder

ik huur

Contact

Lees verder