Voor ons is het geslaagd als buren zelf hun ruzie oplossen
Soms ontstaan er spanningen of irritaties in een straat of gebouw. Impuls Buurtbemiddeling helpt buren om met elkaar in gesprek te gaan. Bemiddelaar Ronald Goerdemann vertelt samen met zijn collega’s Melanie van Dissel en coördinator Helma Kölgen hoe zij buren daarbij ondersteunen.
in gesprek met elkaar
Als twee buren ruzie hebben, is dat voor iedereen lastig. In zo’n situatie neemt Krijtland Wonen contact op met Impuls. Impuls schakelt dan buurtbemiddelaars in. Zij helpen de buren om samen tot een oplossing te komen. “Het fijne aan buurtbemiddeling is dat we geen kant kiezen”, legt Helma uit. “We luisteren eerst naar de ene buur, daarna naar de andere. We oordelen niet, maar zorgen ervoor dat beiden zich gehoord voelen. Als
bemiddelaar begeleid je het gesprek. Je helpt de buren om zelf een oplossing te vinden.”
van elkaar leren
“Ik heb eens samengewerkt met een buurtbemiddelaar die heel veel rust uitstraalde”, vertelt Ronald. “Dat merk je meteen in het gesprek. Mensen voelen zich op hun gemak en durven hun hele verhaal te vertellen. Ik zag hoeveel verschil dat kan maken. Dat was voor mij echt een leermoment.”
“Van collega’s kun je echt veel leren”, vult Melanie lachend aan. “Iedereen heeft een andere aanpak. Je gaat bijna nooit met dezelfde collega op pad en juist dat is leerzaam. Dan denk je: oké, jij doet het op die manier. Ik probeer die ideeën dan zelf ook uit, kijk wat bij mij past en pas het toe tijdens mijn werk. Zo leer ik elke dag iets nieuws.”
van taxichauffeur tot bemiddelaar
“Ik werkte vroeger als taxichauffeur”, vertelt Ronald. Daarbij sprak ik met veel verschillende mensen. Het mooie was dat mensen zich vaak vrij voelden om te praten. Dat wil ik ook bereiken als buurtbemiddelaar. “Als bewoners ons vertrouwen, durven ze vaak meer te vertellen”, vult Helma aan. “We beginnen meestal met één melding, maar tijdens het gesprek komen er soms hele andere dingen naar boven. Dan zie je waar het écht om gaat.”
zelf een oplossing bedenken
Impuls vindt het belangrijk dat buren zelf tot een oplossing komen. Op die manier leren mensen beter naar elkaar te luisteren en elkaar te begrijpen. “Mensen denken soms dat ze weten wat de ander vindt of voelt”, zegt Helma. “Maar vaak klopt dat niet helemaal. Ze praten niet meer met elkaar en vullen het dan zelf in.” Melanie herkent dat. “We willen graag dat iemand denkt: zo had ik het nog niet bekeken. En zich dan beter kan voorstellen hoe het voor de ander is.”
een kans geven
De bemiddelaars raden aan om buurtbemiddeling een kans te geven als je er samen niet uitkomt. Ook als er misschien al vervelende dingen zijn gezegd. “Soms denken mensen meteen aan juridische stappen”, vertelt Ronald. “Maar dat lost het probleem niet altijd op. Dan lijkt de ruzie opgelost, maar ze zeggen elkaar daarna nog steeds geen gedag. In zo’n geval kan buurtbemiddeling juist helpen. Het zorgt ervoor dat buren weer normaal met elkaar kunnen omgaan. En dat de sfeer weer beter wordt in de straat of het gebouw.”
iets betekenen voor de buurt
“Als buurtbemiddelaar wil je iets doen voor je omgeving. Wat voor de één makkelijk is, is voor een ander juist heel moeilijk”, zegt Melanie. “Daar
kun je bij helpen. Als twee buren ruzie hebben, merken andere mensen in de straat of het gebouw dat ook. Buurtbemiddeling helpt dan niet alleen de buren zelf, maar verbetert ook de sfeer in de buurt. Ze praten weer met elkaar. Mensen voelen zich gehoord en gezien. Ze durven hopelijk sneller om hulp te vragen. Zo worden problemen opgelost voordat ze groter worden.”
geslaagd
“Voor ons is het geslaagd als buren zelf hun ruzie oplossen”, zegt Helma. “Vaak lukt dat ook, als ze echt samen aan tafel zitten. Na zes weken bellen we altijd nog even om te vragen hoe het gaat. Soms is er nog wat extra hulp nodig, maar meestal gaat het goed. Dan weet je: we hebben echt iets kunnen betekenen.”


