Skip to main content

het draait niet om de huur, maar om de mens

Vincent huurt al anderhalf jaar een woning in Simpelveld. Al snel kreeg hij problemen met het betalen van de huur. De gevolgen van een lange verslaving hadden nog veel invloed. Sociaal incassomedewerker Nicole helpt huurders als er problemen zijn met het betalen van de huur. Zij nam contact op met Vincent en hielp hem weer op weg.

“Ik ben 29 jaar verslaafd geweest aan drugs en alcohol,’’ begint Vincent zijn verhaal. “Inmiddels ben ik al meer dan twee jaar en vier maanden nuchter. Daar ben ik heel erg trots op. Toch had ik tot voor kort nog veel uitdagingen. Ik woonde namelijk in een safehouse met heel veel begeleiding en mensen om me heen. Toen ik naar mijn nieuwe woning van Krijtland Wonen in Simpelveld verhuisde, viel dat allemaal weg. Ik trok me steeds meer terug en het lukte niet om mijn huur te betalen.”

handgeschreven briefje
Nicole probeerde Vincent op allerlei manieren te bereiken: met telefoontjes, e-mails en betaalherinneringen. Ondanks alle moeite bleef het stil vanuit Vincent. Pas toen ze een handgeschreven briefje in zijn brievenbus achterliet, gebeurde er iets. Hij besloot te reageren. Dat briefje werd het begin van een voorzichtig contact, en uiteindelijk een nieuwe stap vooruit.

denken in oplossingen
‘’Ik schaamde me erg, maar toen ik dat briefje zag heb ik toch de telefoon opgepakt en zelf Nicole gebeld,” vertelt Vincent. ‘’Ik heb mijn situatie uitgelegd en toen ben ik door Krijtland Wonen uitgenodigd om eens op kantoor langs te komen. We hebben samen gekeken naar mijn situatie en ervoor gezorgd dat ik weer mijn huur op tijd ging betalen door het maken van een paar simpele afspraken. Daardoor kon ik hier blijven wonen.’’

het draait niet om geld, maar om de mens
Krijtland Wonen wil voorkomen dat zij mensen uit huis moeten plaatsen. Daarom gaat Nicole in gesprek met huurders die problemen met huurbetalingen hebben. “We richten ons steeds meer op de mens dan we voorheen deden. Het draait niet alleen om de huur, maar ook om de mens”, vertelt Nicole. “Als er iets speelt bij een huurder, dan wil ik daar achter komen en deze persoon helpen. Neem Vincent bijvoorbeeld. Hij stond op een wachtlijst voor het krijgen van persoonlijke begeleiding. Omdat die hulp er niet was, lukte het hem niet om zijn huur op tijd te betalen. Doordat wij als medewerkers van Krijtland Wonen de ruimte krijgen om voor huurders oplossingen te bedenken, kunnen we mensen helpen en voorkomen dat we mensen uit de woning moeten plaatsen.’’

dankbaar voor het begrip
“Ik ben heel erg dankbaar voor het begrip en de houding van Krijtland Wonen’’, vertelt Vincent. “Het betalen van de huur was gewoon te moeilijk voor mij. Nicole heeft me geholpen door prettige afspraken te maken, in plaats van mij als huurder weg te sturen. Als ik weer moest verhuizen, was het misschien niet goed met mij afgelopen. Nu wil ik graag een zo normaal mogelijk leven leiden. Ik ben er trots op dat ik niet meer verslaafd ben en wil graag anderen inspireren. Daarom vertel ik mijn verhaal!’’

tip van Vincent
“Heb je zelf problemen met het betalen van je huur, probeer dan toch contact te zoeken met Krijtland Wonen en eerlijk te zijn over wat er speelt. Zij kijken graag samen met jou naar een oplossing. Ook als je je schaamt voor je verhaal, probeer dit dan toch te vertellen. Dit heeft mij geholpen en misschien wel mijn leven gered.”